Toch naar groep 3! De opluchting duurde maar kort. Al snel bleek Mila geplaatst te zijn in een groep met twee leerkrachten. Ouders hadden graag gezien dat ze in de andere groep kwam met maar 1 leerkracht, zodat Mila niet steeds hoefde te schakelen en ouders de lijntjes wat eenvoudiger konden onderhouden. Twee leerkrachten hoeft voor #HSK geen enkel probleem te zijn overigens!
De kennismaking was gelukkig nog vóór de zomervakantie mogelijk, dat zou een boel spanning kunnen voorkomen tijdens de vakantie. Helaas verliep deze kennismaking enigszins dramatisch. Betreffende leerkracht was op de hoogte van de gesprekken die al waren geweest en moeder (ook #HSP) voelde meteen tussen de regels door haar mening over 'ouders die denken het beter te weten dan de leerkracht'. In het gesprek werden moeder en Mila overspoelt met informatie, waarbij herhaaldelijk tegen Mila werd gezegd wat ze nog niet kon en waar ze nog moeite mee had, ten opzichte van de andere kinderen. "Maar dat geeft niet hoor...." werd er wel aan toegevoegd. Dit lijkt onschuldig, maar voor een #hooggevoelig kind kan dit een behoorlijk heftige ervaring zijn!!! Te horen krijgen dat je eigenlijk niet voldoet aan de eisen, iets nog niet kunt, dus niet op je plek bent daar is al erg genoeg. De toevoeging dat het niet geeft, is juist een extra bevestiging dat het heel erg is. Dit (onbedoelde!) 'oordeel' zal voorlopig in haar hoofdje blijven hangen en niet bevorderend werken in de leersituaties die gaan komen. Elke 'faalervaring' zal hier nog een schepje bovenop doen... Moeder voelde dit feilloos aan en heeft het bezoek voortijdig beëindigd.
Na wat ruggenspraak toch weer contact opgenomen met de interne begeleiding van de school en de situatie uitgelegd. Gelukkig ook hier weer begrip en medewerking gekregen. Mila wordt geplaatst in de groep met één leerkracht, waar zowel moeder als Mila een fijn gevoel bij hebben. De situatie wordt met alle betrokkenen nog goed nabesproken en geëvalueerd. Hulde aan de school!
Dit blog schrijf ik om ouders van HSK te steunen bij het volgen van hun gevoel! Jij weet heel goed wat jouw kind nodig heeft en waar het juist gevoelig voor is. En nee, het is geen verwijt aan de leerkracht, school kan echt niet voor elk kind de perfecte situatie creëren! Op de meeste scholen wordt keihard gewerkt en willen leerkrachten echt het allerbeste voor ieder kind. Dat weet ik uit ervaring. Ik zie ook wel dat de deskundigheid op het gebied van de specifieke behoeften van HSK nog onbekend is bij veel leerkrachten, ondanks het feit dat zeker 1 op de 5 mensen, dus ook kinderen, hoogsensitief is.
Mijn advies daarom: wees pro-actief en heel helder over wat jouw kind nodig heeft en probeer samen te werken aan de best haalbare leersituatie. Zorg voor overzichtelijke informatie, die de leerkracht op een praktische manier kan toepassen, zodat het laagdrempelig blijft en de leerkracht niet het gevoel krijgt overspoelt te worden door 'eisen' die er ook nog eens bij komen...
Heb jij behoefte aan een praktisch overzicht van laagdrempelige informatie voor de leerkracht? Of wil je sparren over hoe je dit het best kunt aanvliegen op school? In een online sessie zorgen we ervoor dat jij vol zelfvertrouwen deze samenwerking met school kunt aangaan! Klik hier voor meer info en contact.
Voor #leerkrachten, heb jij behoefte aan deze informatie omdat dit onderwerp je interesse heeft, of omdat jij deze kinderen in je groep herkent en wel wat extra tips kunt gebruiken?
Ook dit kan eenvoudig en vlot in een online sessie! Na afloop ben je op de hoogte van de meest noodzakelijke voorwaarden die jij voor deze kinderen kunt creëren in je leeromgeving. Daar profiteren overigens alle andere kinderen net zo van;) Klik hier voor meer info en contact.
Comments