In een online coachsessie, bijna aan het einde van het schooljaar, delen de ouders van een hoogsensitieve kleuter hun zorgen met mij. Mila heeft het in de afgelopen twee jaar eigenlijk prima gedaan en is van onzekere, bange en voorzichtige kleuter nu een ondernemend, dapper en hulpvaardig kind geworden. Uiteraard blijven bepaalde eigenschappen aanwezig en zeker nieuwe situaties hebben even tijd nodig voor ze zich er in thuis voelt. Ook de neiging tot het willen voorkomen van fouten (ook wel bekend als faalangst), leiden nog wel eens tot ontwijkend gedrag, wat op allerlei manieren uitgelegd kan worden... Natuurlijk hebben de hoeveelheid prikkels in de kleuterklas haar ook regelmatig belemmerd in het opnemen van alle informatie en instructie van de leerkracht. Deze factoren spelen mee, waardoor ze op een aantal gebieden, o.a. volgens testjes, (voor HSK sowieso een stressfactor) niet helemaal het niveau laat zien om naar groep 3 te gaan. Ouders zijn echter van mening dat deze 'achterstand' verklaarbaar is en zien thuis hele andere ontwikkelingen en een leergierig en pienter kind. In het gesprek kan ik de link leggen tussen mijn kennis van de kleuterontwikkeling, de ervaringen als leerkracht in de onderwijspraktijk, de specifieke ontwikkelingsbehoeften van hoogsensitieve kinderen èn de specifieke situatie van Mila. Met deze kennis gaan ouders het gesprek met school weer aan. Na veel praten, ook met de interne begeleiding van de school, wordt Mila toch in groep 3 geplaatst. Hoera!??
Wordt vervolgd...
Comments